הקמפוס החינוכי השש שנתי "עמי אסף"
"הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ליצור אותו." פיטר דרוקר
הסיפור הבית ספרי שלנו
צוות בית החינוך "עמי אסף" מטפח את תלמידיו ותלמידותיו למצוינות ערכית, חברתית ואקדמית, תוך דאגה לרווחתו של הפרט וראייתו כחלק מהקהילה וכיחיד ומיוחד. אנו רואים בשיח מיטבי, מכבד ומקדם בין כל השותפים והשותפות במעשה החינוכי, תנאי לכל הצלחה חינוכית ולימודית. כולנו נכונים להשקיע מאמצים בכל תלמיד ותלמידה על מנת להצמיח בוגרים ובוגרות אחראים וערכיים, המשתלבים היטב בעתיד האקדמי והמקצועי, בעולם המשתנה בקצב מהיר.
אנו שמים לנו למטרה להצמיח בוגרים ובוגרות אחראים ומעורבים, התורמים לקהילה בכל התחומים, ומובילים מעורבות חברתית ותרומה לקהילה בכל השכבות, לצד פעילות העשרה ערכית וחברתית. אנו רואים את בית החינוך כהזדמנות ללמידה והתפתחות אישית, וכמקום שהלמידה בו מתרחשת לא רק בתוך כיתה במבנה המסורתי ולאו דווקא בזמן השיעורים.
אנו חותרים לכך שכל בוגרי ובוגרות בית החינוך יהיו זכאים לתעודת בגרות איכותית ופעילים בתוכנית למעורבות חברתית. זאת, תוך דגש על הדרך – המאמץ, המוטיבציה וההשקעה, וקידום מצוינות כאורח חיים.
אנו שואפים לשלב תלמידים ותלמידות בעלי צרכים מיוחדים כחלק בלתי נפרד מהקהילה החינוכית שלנו. נעניק להם תמיכה מותאמת וסביבה מכילה, כדי לאפשר להם לצמוח ולהתפתח יחד עם כלל התלמידים והתלמידות, תוך דגש על ערכים של כבוד, שוויון וסובלנות. חיי בית החינוך משופעים בפעילויות המכוונות למודעות חברתית, לתרומה לקהילה, לטיפוח מנהיגות צעירה, ולמתן ביטוי לכישורים האישיים של כל תלמיד ותלמידה, תוך חתירה למצוינות ערכית, חברתית ולימודית, ושימת דגש על מצוינות אישית – כל תלמיד ותלמידה ביחס לעצמם, לייחודם ולכישוריהם.
"עמי אסף המשותף"
בית החינוך "עמי אסף המשותף" הינו בית ספר כוללני לחינוך מיוחד לתלמידים ותלמידות על הרצף האוטיסטי המהווה חלק בלתי נפרד מבית החינוך השש-שנתי שלנו.
אנו שואפים ליצור סביבה מכילה ותומכת שבה כל תלמיד ותלמידה יקבלו את המענה המותאם לצרכיהם, תוך שילוב התלמידים והתלמידות בקהילה החינוכית והחברתית של הקמפוס, תוך העשרת כלל התלמידים והתלמידות, המשלבים והמשתלבים, בחוויות משותפות. חזוננו הוא לקדם ערכים של כבוד, שוויון וסובלנות, ולהעשיר את כלל התלמידים והתלמידות בחוויות משותפות המקדמות צמיחה אישית וקהילתית.
חטיבת הנעורים "עמי אסף"
אנו מאמינים כי תפקיד חטיבת הנעורים הוא ליצור מרחב חינוכי המאפשר לכל תלמיד ותלמידה לעצב את זהותם ולחבר בין עולמם לעולם הלמידה. אנו מחויבים לטיפוח אקלים בטוח ותומך, המעודד למידה משמעותית, תחושת שייכות ועמדות חיוביות כלפי העצמי, הסביבה והלמידה.
אנו שואפים לקדם כל תלמיד ותלמידה מהמקום בו הם נמצאים, באמצעות תהליכי למידה מותאמים אישית ובשיתוף פעולה עם ההורים. שותפות זו מהווה מפתח להצלחה, ואנו פועלים ברגישות ובקשב למוקדי הכוח והאתגרים של כל תלמיד ותלמידה.
בחטיבת הנעורים אנו מציעים מענים מגוונים להתמודדות עם אתגרים לימודיים, כגון מרכזי למידה, שעות תגבור ופרטניות, ומרכזים להעצמה והכלה. לצד זאת, ישנם מסלולי העשרה לתלמידים ותלמידות מצטיינים ותוכניות ייחודיות המאפשרות לכל תלמיד ותלמידה לבטא את חוזקותיו ולקבל תמיכה בהתמודדות עם אתגריו.
תכנית חברתית-ייעוצית בחטיבת הנעורים
בחטיבת הנעורים "עמי אסף" מתקיימת תכנית חברתית-ערכית המקדמת מודעות חברתית, תרומה לקהילה ומיצוי הכישורים האישיים של כל תלמיד ותלמידה. אנו שמים דגש על מצוינות ערכית, חברתית ולימודית, תוך טיפוח מוטיבציה, השקעה ומנהיגות צעירה במועצות תלמידים, מנהיגות ירוקה ועוד. התכנית החברתית שזורה בלמידה ובשיח היומיומי, מקנה ערכים של כבוד וסובלנות ומחזקת תחושת שייכות וקבלה. התכנים, המותאמים לגיל ולשלבי ההתבגרות, מועברים על ידי מחנכים ויועצות, בשילוב מניעת התנהגויות סיכוניות כמו עישון, שימוש באלכוהול, אלימות וחינוך מיני.
תגבורים לימודיים
בחטיבת הנעורים "עמי אסף" מוצעים מגוון מענים לתמיכה בלמידה:
- מרכז למידה – מערך תמיכה לתלמידים ותלמידות הזכאים לשעות שילוב, בהובלת מורות לחינוך מיוחד בשיטות הוראה מתקנת.
- שיעורי אל"ה – סיוע בתחום השפה לתלמידים ותלמידות הזקוקים לכך.
- שעות פרטניות – לימוד בקבוצות קטנות עם מורי ומורות החטיבה.
- תגבורים במתמטיקה ואנגלית – שיעורי "טיץ'-אין" בקבוצות קטנות.
- תכניות אישיות – מענה מותאם לתלמידים ותלמידות עם פערים לימודיים משמעותיים.
כיתת מנהיגות ירוקה – מנהיגות, איכות סביבה וקיימות
מסלול ייחודי שפותח במטרה להקנות לתלמידים ולתלמידות ידע, מודעות וכלים להתמודדות עם אתגרי הקיימות של היום והמחר. התוכנית מעודדת טיפוח מנהיגות צעירה, מעורבות בקהילה ואחריות חברתית-סביבתית. יוזמה משתלבת בחזון בית החינוך לחינוך לערכים חברתיים-סביבתיים ומבקשת לעודד מעורבות תלמידים בהובלת פעילויות סביבתיות וביצירת קהילת לומדים המשפיעה על סביבתה.
למידה מתוקשבת בחטיבת הנעורים
במסגרת תהליך הדרגתי לשילוב למידה מתוקשבת, חטיבת הנעורים מקנה לתלמידים ולתלמידות אוריינות דיגיטלית ומטפחת למידה משמעותית וחדשנית המשלבת טכנולוגיות מידע ותקשורת. הלמידה בחטיבת הנעורים נעשית באמצעות שימוש בטאבלטים אישיים ללמידה (בהתפתחות הדרגתית). את הספרים המודפסים מחליפים ספרים דיגיטליים במערכת "קלאסוס", המספקת סביבת למידה מתקדמת. כמו כן, משולבים במערכת שיעורי תקשוב ובינה מלאכותית, המשלבים כלים מתקדמים ללמידה חדשנית.
תוכנית "אמירים" בחטיבת הנעורים
תכנית שמטרתה לטפח את התלמידים והתלמידות המצטיינים בשכבות ז'-ט' בחטיבת הנעורים, ולקדם תרבות של מצוינות בית ספרית. תכנית "אמירים" מתמקדת בחשיפת התלמידים והתלמידות לתכנים ייחודיים שאינם מתוך תכניות הלימודים, בלמידת מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, בטיפוח חשיבה יצירתית וביקורתית, ובהקניית מיומנויות חקר. באופן בלתי נפרד, עוסקת התכנית אף בתחומים החברתיים והערכיים.
תכנית מל"א (מרחב למידה אחר)
התלמידים והתלמידות המשתתפים בתוכנית יוצאים ללמידה במרחב נפרד, באווירה שונה ובתוכנית לימודים אישית. התלמידות והתלמידים הלומדים במרכז מל"א נפגשים מידי שבוע לשיחות הדרכה והעצמה ולפעילויות טיפוליות כגון רכיבה טיפולית, אומנויות לחימה, פוטותרפיה, פעילות מעצימה עם כלבים ועוד.
תוכנית חינוך לחיים משותפים, מעורבות בקהילה ומנהיגות צעירה
התוכנית מקדמת ערכים של סובלנות, קבלת האחר ומעורבות חברתית, תוך טיפוח מנהיגות צעירה בבית החינוך ובקהילה. התוכנית מחזקת את חזון בית החינוך לחינוך לערכים חברתיים, טיפוח מעורבות פעילה ומנהיגות צעירה המובילה שינוי ומשפיעה על החברה.
- קבוצות מנהיגות שכבתיות: בחטיבת הביניים פועלות קבוצות מנהיגות בכל שכבה, העוסקות בקידום וטיפוח חיי החברה וביוזמות קהילתיות.
- מועצת תלמידים בית-ספרית: מועצה המורכבת מנציגי כל השכבות ומחולקת לוועדות ייעודיות – ועדת קיימות, ועדת חברה, ועדת אורחות חיים ועוד – שמובילות פעילויות בתוך בית החינוך ומחוצה לו.
- פרויקט חלו"ם (חינוך לסובלנות ולמידה משותפת): תוכנית לעידוד חיים משותפים בין יהודים לערבים.
- אימוץ מועדון שורדי השואה בשדה ורבורג: פעילויות חברתיות משמעותיות עם חברי המועדון.
- שיתופי פעולה עם כיתת הוותיקים: תלמידים מלמדים את הוותיקים שימושי מחשב וטכנולוגיה.
- אימוץ קהילת הנכים בדרום השרון: אירוח ופעילויות משותפות, כולל לימוד מיומנויות תקשוב.
- "חוויה מתגלגלת" עם בית הגלגלים: פעילות חווייתית שמטרתה העלאת מודעות וקבלת האחר.
- איסוף סלי מזון לקראת החגים: יוזמה קהילתית שמחזקת ערבות הדדית ומודעות חברתית.
החטיבה העליונה "עמי אסף"
אנו מאמינים כי תפקיד החטיבה העליונה הוא להעניק לתלמידות ולתלמידים את הכלים להצלחה בלימודים ובחיים, תוך הדגשת תרבות של דיאלוג, כבוד הדדי והקניית תחושת ביטחון ומוגנות. אנו שואפים לטפח בוגרות ובוגרים ערכיים, מצטיינים ומעורבים חברתית, אשר מוכנים להתמודד עם אתגרי החיים והשתלבות בחברה.
בחטיבה העליונה, אנו מטפחים מצוינות לימודית ואישית באמצעות מגוון מגמות לימוד בתחומים מדעיים, טכנולוגיים, הומניסטיים ואמנותיים. תלמידינו נהנים מתוכניות ייחודיות כגון "אקדמיה בתיכון", מרכז מדעני העתיד, ותוכניות למעורבות חברתית המשלבות עשייה קהילתית והתפתחות אישית. החטיבה העליונה מציעה גם תגבורים אישיים וקבוצתיים לתלמידים בעלי פערים לימודיים, תוך התאמה לצרכיהם הייחודיים.
תלמידי ותלמידות החטיבה העליונה הזקוקים לתמיכה לימודית, משתתפים בתגבורים קבוצתיים ואישיים הניתנים על ידי צוות המורים וסטודנטים להוראה. במידת הצורך, הצוות בונה תוכניות אישיות לתלמידות ותלמידים בעלי פערים לימודיים משמעותיים. בנוסף, בכל שכבה מתקיימות קבוצות תמיכה והעצמה.
תכנית חברתית-ייעוצית בחטיבה העליונה
התכנית החברתית-יעוצית בחטיבה העליונה בנויה על עקרונות של חינוך לערכים, פיתוח מנהיגות צעירה, ושילוב תכנים המותאמים לשלבי ההתבגרות. כל שכבת גיל מתמקדת במימד ייחודי:
כיתה י': זהות יהודית-ישראלית, מחויבות חברתית ואזרחית.
כיתה י"א: חיים במדינה יהודית ודמוקרטית.
כיתה י"ב: אחריות אזרחית ולאומית.
התוכנית כוללת פעילויות חווייתיות כמו ימי גיבוש, הרצאות וסדנאות, לצד חשיפה לערכים תרבותיים ומוסריים באמצעות הצגות, מופעי מוזיקה ומעגלי שיח בנושאים חברתיים. בנוסף, התלמידים משתתפים בפרויקטים קהילתיים, אירועים לציון מועדים לאומיים ופעילויות העצמה אישית, המעשירים את עולמם ומחזקים את תחושת השייכות שלהם לקהילה ולחברה הישראלית.
מגוון מגמות לימוד וצירופים
- מגמות אומנותיות וחינוך גופני: אומנות חזותית, מחול, תיאטרון, קולנוע, חינוך גופני.
- מגמות מדעי הרוח והחברה: ספרות, גיאוגרפיה, ערבית, משפט עברי, מדעי החברה.
- מגמות מדעיות: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב.
- מגמות טכנולוגיות: הנדסת תוכנה (10 יח"ל), ביוטכנולוגיה (10 יח"ל), מידע ונתונים, ניהול עסקי.
תכנית למעורבות חברתית והתפתחות אישית
"מצוינות אינה סיסמה אלא דרך חיים". התוכנית מיועדת לתלמידי י'-י"ב ומהווה תנאי לקבלת תעודת בגרות. מטרתה היא לעודד עשייה למען הקהילה תוך טיפוח ערכים של אחריות, משמעות ושייכות. התלמידים משתתפים בפרויקטים כמו התנדבות שכבתית, סיוע לנזקקים ופעילות בתנועות נוער.
מנהיגות נוער
בחטיבה העליונה פועלות קבוצות מנהיגות שכבתיות שמטרתן לקדם את החברה הבית-ספרית והקהילה המקומית. יוזמות כוללות מנהיגות ירוקה, מנהיגות נערות, וקידום יוזמות חברתיות מגוונות.
התנדבות בקהילה
תלמידי החטיבה העליונה משתתפים בהתנדבות במגוון מיזמים חברתיים למען הקהילה: התנדבות בחקלאות במשקים חקלאיים אזוריים, חלוקת סלי מזון, מבצעי התרמה ועוד.
הכנה לצה"ל ולשנות שירות ומכינות
פעילויות להכנה לקראת שירות משמעותי בצה"ל ושנות שירות ומכינות. ליווי משלבי המיונים ועד להכנה ערכית לקראת שירות.
מסלול עבודת גמר
כתיבה עבודה ברמה אקדמית, בנושא שנבחר ע"י התלמידה והתלמיד. כתיבת עבודה מלווה ע"י מורה מצוות בית החינוך ומנטור מאקדמיה. העבודה היא ברמה של 5 יח"ל.
לימודי פיזיקה מחקרית
ביצוע פרויקט מחקרי בפיזיקה ברמה של 5 יח"ל, בנוסף ללימודי פיזיקה ברמה של 5 יח"ל. עבודה על פרויקט נעשית בזוגות ומלווה ע"י מורים המתמחים בתחום.
לימודים לקראת בגרות במוסיקה
תוכנית מיועדת לתלמידים ולתלמידות המוכשרים בתחום המוסיקה. הלימודים בתוכנית מתקיימים בשיתוף עם בתי ספר אחרים. לאחר קבלה לתוכנית, הלומדות והלומדים בתוכנית מלווים ע"י צוות מבית החינוך.
לימודים בתכנית "אקדמיה בתיכון"
תוכניות המיועדת לתלמידות ותלמידים מצטיינות ומצטיינים. בתוכנית, ניתן ללמוד קורסים אקדמיים בשיתוף עם האוניברסיטה הפתוחה ואוניברסיטאות נוספות, לעשות המרה של בגרויות וללמוד לקראת תואר אקדמי. הלומדות והלומדים בתוכנית מלווים ע"י צוות מבית החינוך. חשיפה לתוכנית מתקיימת פעמיים בשנה בבית החינוך.
אקדמיה בתיכון
תוכנית ייחודית המאפשרת לתלמידים מצטיינים ללמוד קורסים אקדמיים במקביל ללימודים בתיכון, המוכרים לנקודות זכות אקדמיות.
מרכז מדעני העתיד
תוכניות ייחודיות שמותאמות לתלמידות ותלמידים מצטיינים בתחומים מדעים ותחומי מדעי הרוח. הלמידה בתוכנית מתקיימת באוניברסיטת תל אביב ובר אילן. הלומדות והלומדים בתוכנית מלווים ע"י צוות מבית החינוך. חשיפה לתוכנית מתקיימת במהלך הלימודים בחטיבה.
- אודיסיאה: תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים.
- אלפא: תוכנית למחקר בתחומים מדעיים.
- אידיאה: תוכנית למחקר בתחומים הומניסטיים.
תוכניות שש שנתיות ייחודיות
בבית החינוך פועלות מגוון תוכניות העשרה ערכיות, חברתיות ולימודיות, המאפשרות לכל תלמיד ותלמידה להביא לידי ביטוי את חוזקותיהם, למשל:
מסלול עתודה מדעית טכנולוגית
מסלול שש-שנתי למצוינות מדעית-טכנולוגית המיועד לקידום תלמידים מצטיינים בתחומים מדעיים וטכנולוגיים:
- בחטיבת הנעורים: תלמידי כיתות ז'-ט' לומדים בכיתות אם ייעודיות. בנוסף למקצועות החובה, הם לומדים פיזיקה, מדעי המחשב ומתמטיקה מוגברת.
- בחטיבה העליונה: התלמידים משתתפים במסלול "לימודים 555" הכולל 5 יח"ל מתמטיקה, 5 יח"ל בשני מקצועות מדעיים וטכנולוגיים נוספים. במגמות הנדסת תוכנה-סייבר ופיזיקה מחקרית משלימים התלמידים 5 יח"ל נוספות בפרויקט חקר.
שיעורי בחירה
תלמידי שכבות ז' ו-י' משתתפים בשיעורי בחירה שבועיים במגוון תחומים מעשירים שאינם נלמדים במסגרת הרגילה, כגון אומנות, חקלאות, יזמות, אסטרונומיה, משפטים, פיתוח משחקי מחשב, חינוך פיננסי ועוד.
תוכניות העשרה
בית החינוך מציע תוכניות העשרה ייחודיות בתחומים מגוונים, כגון מגדר, חינוך פיננסי, אומנות ושורשים, המשולבות כחלק ממערכת השעות.
אירועים קהילתיים
בבית החינוך מתקיימים אירועים קהילתיים כגון מירוץ הלפיד "רצים לאורם" לזכר חללי בית החינוך, ערב "מדור לדור" בחטיבת הנעורים, אירועים לציון חגים ומועדים, ירידי איכרים קהילתיים ועוד.
נבחרות ספורט
תלמידים ותלמידות מחטיבה עליונה המוכשרים בענפי ספורט שונים מוזמנים להביא את כישוריהם.ן לידי ביטוי ולייצג את בית החינוך בנבחרות ספורט ייצוגיות בתחומים שונים: כדורעף, קט-רגל, ריצות שדה ועוד.
נבחרת שחמט
תלמידי חטיבת הביניים מייצגים את בית החינוך בטורנירים אזוריים וארציים.
"האולם - מרכז יזמות וחדשנות"
תוכנית המאפשרת לתלמידים להתנסות בפתרון אתגרים יזמיים תוך פיתוח מיומנויות כמו עבודת צוות, חשיבה יצירתית ויכולת תכנון.
"אדם ואדמה" - החווה החקלאית
פעילות חינוכית המחברת בין תלמידים לטבע ולעבודת האדמה, כחלק מתפיסת בית החינוך המקנה ערכים סביבתיים וחברתיים.
הרכבים מוזיקליים
הרכב מוזיקלי בהנחיית מדריכים מקצועיים, המיועד לתלמידים מוכשרים בתחום השירה והנגינה. חברי ההרכב מופיעים באירועים בית-ספריים ומחוצה להם.
השתתפות באולימפיאדות בינלאומיות ותחרויות
תלמידי בית החינוך משתתפים באולימפיאדות במדעים ותחרויות בתחומים כמו סייבר, חלל וסטארט-אפים לנוער.
תוכנית מודל האו"ם
תוכנית באנגלית המדמה ועדות באו"ם ומטפחת יכולות דיפלומטיות וחשיבה ביקורתית אצל התלמידים.
נבחרת רובוטיקה FTC
בבית החינוך פועלת נבחרת רובוטיקה FIRST Tech Challenge המבוססת על למידה חווייתית ומשמעותית של תחומי המדע, הנדסה וטכנולוגיה. קבוצה של תלמידים ותלמידות מתכננת, בונה ומתכנתת רובוטים המתחרים מול קבוצות אחרות.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++