מחלקת חינוך מיוחד ופרט
המחלקה רואה את ייעודה במתן מענה מותאם לתלמידים עם צרכים מיוחדים בגילאי 3 -21, ובמתן האפשרות למימוש יכולותיהם החברתיות, הקוגניטיביות והרגשיות לקראת השתלבותם בחברה. המחלקה זמינה להורי התלמידים ומאפשרת קשר אישי ובלתי אמצעי, מתן מענה מיטבי המותאם ליכולותיהם של הילדים ולשביעות רצון ההורים. למחלקה ממשקים ושיתופי פעולה עם היחידות השונות במועצה ומחוצה לה, במטרה להרחיב את המענים ולתת עטיפה הוליסטית מיטבית ושילוב אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים בקהילה.
מכלול הקטגוריות של אוכלוסיית החינוך המיוחד:
לקויות מורכבות, מוגבלות שכלית התפתחותית, לקויות למידה, לקויות תקשורתיות, הפרעות רגשיות התנהגותיות, הפרעות נפשיות, מגבלות פיזיות, לקות שמיעה וראייה , קשיי קשב וריכוז ועוד
באחריות המחלקה:
- קיום ועדות מיצוי בשיתוף עם ההורים , צוותי החינוך בבתי הספר ואגפי הגיל השונים באגף
- קיום ועדות זכאות ואיפיון
- ייעוץ והכוונה בתחום המענה לפרט.
- שיבוץ מיטבי בהתאם לצרכי התלמיד ומעקב אחר התלמידים.
- פיתוח וקידום יוזמות חינוכיות במסגרת החינוך המיוחד במועצה.
- קידום השילוב של התלמידים במסגרות החינוך הרגיל במועצה
- פיקוח על הפעלתה התקינה של מערכת החינוך המיוחד בהתאם למנהלי המועצה והנחיות משרד החינוך.
- קיום קשר שוטף וביצוע סיורים במוס"ח לאיתור ליקויים וטיפול בהם.
- שיבוץ ופיקוח על עבודת תומכות חינוך.
- קשר אישי עם המשפחות.
- קשר רציף עם המסגרות החינוכיות.
- ארגון הסעות לתלמידי החינוך המיוחד.
- תשלום וגביית אגרות תלמידי חוץ
- הגשת תלמידים עם צרכים רפואיים ייחודיים בחינוך הרגיל לוועדה רפואית במשרד החינוך
עלון מידע להורים
הורים יקרים,
תהליך הכניסה לחינוך המיוחד מלווה לרוב בלא מעט שאלות, תהיות ולבטים.
בעלון זה ריכזנו עבורכם את כל המידע המעודכן ביותר בתחום החינוך המיוחד- חוק החינוך המיוחד, ועדות הזכאות והאפיון, התהליכים והזכויות של ילדכם-ן כתלמידי החינוך המיוחד והמסגרות החינוכיות הקיימות במועצה.
אנו מקווים שהמידע יסייע לכם-ן בתהליך עם הצטרפותכם-ן לחינוך המיוחד.
מסגרות החינוך המיוחד במ.א דרום השרון בשנה"ל תשפ"ה
ילדים עם צרכים מיוחדים, אשר אובחנו ככאלה על ידי גורם מקצועי, שוועדת הזכאות והאפיון קבעה את זכאותם ואת היקף שירותי החינוך המיוחדים עבורם, ישובצו במסגרת חינוכית מותאמת לצורך ולתפקוד שלהם, בין היתר בתחום הקוגניטיבי, הלימודי, השפתי, הרגשי, החברתי, התקשורתי, העצמאות התפקודית וההתארגנות.
ימי החשיפה להורים בבתי הספר לחינוך מיוחד:
בית אקשטיין כפר מל"ל:
יום ה' ה-20 בפברואר בין השעות 15:30-17:00
עמי אסף המשותף:
יום ב ה-17 במרץ בין השעות 17:00-18:30
אדם:
יום ו' ה-21 במרץ בין השעות 9:00-11:00
בית אקשטיין בית ברל:
יום א' ה-30 במרץ בין השעות, 19:00-20:30
גנים תקשורתיים:
- גן פטל ( צור יצחק)
- גן ליצי' (צור יצחק)
- גן מנגו (צור יצחק)
- גן תות ( שדה ורבורג)
- גן יערה ( צופית)
גני עיכוב התפתחותי:
- גן דרור (מתן)
- גן גורים (צור יצחק)
- גן עופר (צור יצחק)
כיתות קטנות במסגרות חינוך רגילות (לקויות למידה / תקשורת)
- 2 כיתות א' תקשורת: יצחק נבון
- כיתה א' לקויות למידה: צופית
- כיתה ב' לקויות למידה: צור יצחק
- כיתה ב' לקויות למידה / רגשי: צופית
- 2 כיתות ב' תקשורת: אהרונוביץ'
- כיתה ג' לקויות למידה: צור יצחק
- כיתה ג' תקשורת: מעבר אפק
- כיתה ד' לקויות למידה: צופית
- כיתה ה' לקויות למידה: צור יצחק
כיתות קטנות בעל יסודי
- כיתה ז' בחטיבה הנעורים בראשית
- כיתה ז' בחטיבת הנעורים ירקון
- כיתה ח' בחטיבת הנעורים בראשית
- כיתה ט' בחטיבת הנעורים ירקון
- כיתה ט' בחטיבת הביניים עמי אסף
- כיתה י' בחטיבה עליונה ירקון
- כיתה י' בחטיבה עליונה עמי אסף
- כיתה י"א בחטיבה עליונה ירקון
- כיתה י"ב בחטיבה עליונה עמי אסף
בתי ספר לחינוך מיוחד
- עמי אסף משותף - בי"ס לילדים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה ז'-יג'
- בית אקשטיין בית ברל - בית ספר לנוער עם קשיים רגשיים, כיתות ז'-י"ד
- בית אקשטיין כפר מל"ל - בית ספר לתלמידים לקויי למידה, כיתות ז'-ט'
- אדם בית ברל - לילדים על הרצף, כיתות ז'-י"ג
- נווה צאלים - מרכז חינוכי טיפולי ברמות השבים, כיתות ז'-י"ב (דרך הרווחה)
כל מסגרות החינוך המיוחד פותחות את יום הלימודים בשעה 07:30 ומסיימות את יום הלימודים על פי החלטת משרד החינוך, בהתאם לאפיון.
הגנים פועלים בימים א'-ה' עד השעה 14:00, ובימי ו' עד 13:00.
גני תקשורת פועלים בימים א'-ה' עד השעה 16:45 ובימי ו' עד השעה 13:00.
חלק מבתי הספר פועלים במתכונת יום חינוך ארוך ובחלקם מופעלים צהרונים (הפרטים המלאים בבתי הספר).
סיוע וליווי תלמידים עם צרכים רפואיים ייחודיים בחינוך הרגיל
תלמידי החינוך הרגיל עם צרכים רפואיים הדורשים טיפול או השגחה במצב מסכן חיים, ועומדים בקריטריונים הנדרשים לכך, זכאים לסיוע/מלווה במסגרת ימי הלימודים ופעילויות משרד החינוך בחופשות.
הורים המבקשים להגיש הבקשה עבור ילדיהם/ילדותיהם יוכלו לעשות זאת במידה והילד/ילדה עומדים באחד מקריטריונים אלו:
1. יש צורך בביצוע טיפול פולשני
2. סיוע בהשגחה עבור מצבים מסכני חיים
3. סיוע להשגחה עבור אלרגיה למוצרי מזון (חלב, בוטנים, שומשום, אגוזים, ביצים ודגים בלבד)
המועצה אחראית להסדרת הליך הגשת הבקשה בשם התלמידים העונים על הקריטריונים, ולהעסקת סיוע/מלווה לתלמידים בחינוך הרגיל.
יש להגיש בקשה* עבור סיוע/מלווה למטרת טיפול או השגחה בחינוך הרגיל בלבד עד לתאריך ה-1 במרץ, 2025 בקישור הבא
* יש להגיש את הבקשה כל שנה מחדש.
רישום לצהרונים
הרישום לצהרון בגנים מתבצע לאחר הרישום לגן. יש לפנות בטלפון או בדואר אלקטרוני על פי פרטי הקשר בכל גן / בית ספר על פי הצהרון המפעיל באותה מסגרת.
הרישום לצהרון בית הספר, במידה שמופעל צהרון, מתבצע ישירות מול מפעיל הצהרון. פרטים ייתנו במזכירות בית הספר.
רישום להסעות
על פי חוק, ובהתאם למדדים שקבע משרד החינוך, ילדים מגיל גן ועד כיתה ג' אשר להם אבחנה של לקות למידה, לקות שפתית, עיכוב התפתחותי או הפרעות התנהגותיות רגשיות זכאים להסעה אם המסגרת החינוכית שלהם ממוקמת במרחק של 2 קילומטרים ויותר ממקום מגוריהם. ילדים מכיתה ד' ואילך זכאים להסעה אם המרחק הוא של 3 קילומטרים ומעלה. עם זאת, משרד החינוך מגדיר מקרים חריגים בהם תלמידים זכאים להסעה ולליווי, גם אם אינם עונה על המדדים האמורים.
לכל שאר הלקויות כל הילדים זכאים להסעה בלי קריטריון מרחק.
הקלות במס הכנסה
הורים לתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים על פי החלטתה של ועדת זכאות ואפיון, זכאים גם להקלות במס. אישור ההחלטה של ועדת זכאות ואפיון משמש גם אישור למס ההכנסה, ותוקפו שלוש שנים.