השירות הפסיכולוגי בגיל בית ספר
הפסיכולוג החינוכי מלווה את המסגרת החינוכית עליה הוא אחראי. במסגרת תפקידו הוא מבקר בקביעות במוסד החינוכי, מקיים תצפיות ועורך אבחונים ונוכח בוועדות. כמו כן, נותן הפסיכולוג ייעוץ לאנשי הצוות החינוכי ומענה טיפולי לילדים ולהורים ברמה הפרטנית והמערכתית.
מענה טיפולי ניתן בהתאם לצורך ולשיקול דעתו של הפסיכולוג החינוכי, בשיתוף הוריי הילד בהתאם לצורך.
הפסיכולוג יעודד שיתוף פעולה קבוע ויציב בין ההורים לצוות החינוכי תוך ראיה מערכתית רחבה הרואה את הילד כמשפיע ומושפע מהמעגלים החברתיים וקהילתיים המנתבים אותו בהתפתחותו הרגשית, החברתית והלימודית.
שירותי אבחון והערכה לילדים
מטרת האבחון והערכה הינה להעמיק את ההבנה בנוגע למצבו של הפרט או של המערכת, לשם מתן מענה רגשי, חברתי ולימודי מיטבי.
חשוב להדגיש כי לא בכל מצב יש הכרח באבחון, וקיימות דרכים נוספות להתבונן ולהעריך קשיים וחוזקות.
האבחון ייערך בהתאם לשיקולי המערכת והכוונת הפסיכולוג החינוכי.
ישנם מספר סוגי אבחון הניתנים במסגרת השירות הפסיכולוגי:
- אבחון פסיכולוגי - אבחון הכולל הערכת היכולת השכלית לצד מצבו הרגשי של הילד או הנער. האבחון נדרש במצבים בהם אין הבנה מלאה לגבי קשיים בתפקודו של הילד או הנער ויש צורך בהעמקה, על מנת להבין את התמונה הכוללת של הילד או הנער.
- אבחון פסיכו דידקטי - אבחון כוללני המשלב את התחום הדידקטי והפסיכולוגי. האבחון כולל הערכה של היכולת השכלית של הילד תוך התייחסות לממדים הרגשיים ומספק תמונה אינטגרטיבית ביחס ליכולות הלימודיות. אבחון פסיכו דידקטי נדרש במקרים בהם יש צורך להבין לעומק את מהות הקשיים הלימודיים של הילד. כמו כן, נדרש אבחון כזה לקראת הגשה לוועדת זכאות ואפיון והתאמות בדרכי הבחנות.
- אבחון בשלות לכיתה א'- אבחון מידת מוכנותו של תלמיד גן חובה לעלות לכיתה א', מבחינה לימודית, התפתחותית, חברתית ורגשית.