גני הילדים
בשנה"ל תשפ"ד יתחנכו 1,524 ילדים בגילאי 3-6 שנים המתחנכים ב-61 גנים (ממלכתי, ממלכתי-דתי וחינוך מיוחד).
מדור גני הילדים חולש על תחומים רבים לרבות ניהול כוח אדם, רישום ושיבוץ לגנים, עבודה עם משרדים שונים (שפ"ח, מתי"א, משרד החינוך, משרד הבריאות ועוד), והפעלת תכניות ייחודיות.
אנו פועלים במטרה ליצור סביבה שתאפשר לכל ילד וילדה לנסות ולהתנסות, לחוות וללמוד ולרכוש כלים להתפתחות מיטבית. על כן, ניתן דגש רב על חיזוק ההון האנושי הכולל את צוותי החינוך וגורמי הייעוץ וההדרכה במקביל להשקעה במשאבים פיזיים הכוללים את שיפור התשתיות במוסדות החינוך והצטיידותם.
* מידע אודות גני החינוך המיוחד ניתן לקבל במחלקת חינוך מיוחד באגף.
מידע כללי:
- שעות פעילות: ימים א'-ה' בין השעות 7:30-14:00 ובימי ו' 7:30-12:45.
- החופשות בגנים הם על פי לוח חופשות משרד החינוך.
- תקן מספר ילדים וכוח אדם:
- מספר הילדים בגן עומד על 35 ילדים ושתי נשות צוות: גננת ותומכת חינוך.
- בגנים בהם מתחנכים יותר מ-30 ילדים בגילאי 3-4 שנים משובצת תומכת חינוך נוספת ל-5 ימים בשבוע (בהתאם לרפורמת הסייעת השנייה של משרד החינוך).
- גנים רב גילאים (גילאי 3-6) - בגנים שבהם מתחנכים יותר מ-30 ילדים משובצת גננת נוספת של משרד החינוך בחלקיות משרה.
- תשלומי הורים – גובה תשלומי הורים נקבע על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך ומתעדכן בסמוך לפתיחת שנת הלימודים. התשלומים כוללים: ביטוח, סל תרבות ושיעורי העשרה. התשלום מתבצע ב-3 תשלומים החל מאוקטובר של אותה שנה.
כוח אדם
צוות הגנים כולל גננת (באחריות משרד החינוך) ותומכת חינוכית (עובדת מועצה).
בשנה"ל תשפ"ה עובדות 95 תומכות חינוך קבועות, ו-30 תומכות חינוך מחליפות.
ניהול כוח האדם הינו תחום רחב אשר כולל בחובו אלמנטים של גיוס ושיבוץ, ליווי והדרכה, הכשרה והעצמה ותפעול מערך ההחלפות לאורך שנת הלימודים.
- "לחלום ולהגשים" - קול קורא ליוזמות ייחודיות של תומכות החינוך בגנים.
12 תומכות לקחו חלק בקול קורא בשנתיים האחרונות ופיתחו יוזמות רלוונטיות ומותאמות לגיל הילדים בגן ולתחום העניין שלהם ויישמו אותן יחד עם כלל הצוות בגן. נושאים מובילים שנבחרו: הקמת נגרייה לקידום תחום המייקריות, 'מבשלים סיפורים' – פיתוח האוריינות בגן, 'מהגינה לצלחת', שימוש בצילום ככלי עבודה ועוד. כל תומכת קיבלה תקציב ליישום התכנית.
- "המקום לצוותי החינוך"
במושב ירקונה פועל מרכז עבור כלל עובדי החינוך. המבנה שימש בעבר כגן ילדים ועקב סגירתו שופץ והותאם לפעילויות שונות כמו השתלמויות, ישיבות, ועדות, מפגשי גיבוש ועוד. לאורך השנה מתקיימים מספר אירועי שיא לתומכות החינוך, לגננות, למדריכות החינוכיות במסגרות לידה עד שלוש ועוד.
רישום ושיבוץ
ניתן לקרוא על תהליך הרישום והשיבוץ בחוברת הרישום הכוללת מידע על תהליך הרישום, מערך השיבוצים, ערעורים, ועדות שונות, ומידע כללי על הגנים.
למעבר למידע על רישום לגני ילדים
פעילויות העשרה
- שיעורי ספורט בניהול אגף הספורט במועצה - המטרה המרכזית של הפעילות הגופנית בגיל הרך היא לאפשר לילדים לשכלל יכולותיהם ולנצל את הפוטנציאל שלהם מתוך התנסות המדגישה את הייחודיות של כל אחד ואחת בהתאם לשלב ההתפתחות שבו הם נמצאים. הטמעת הפעילות הגופנית בשגרת חייו של הילד היא אחת ממטרות התכנית, יחד עם הבאת ערך מוסף לו ולמשפחתו.
- חוג העשרה נוסף - חברת "סילברים" מפעילה בגנים חוג נוסף על פי בחירת הצוות החינוכי ובהתאמה לגילאי הילדים. החוגים המוצעים הינם: תיאטרון סיפור, מוסיקה, מחול וריקוד, להטוטנות, ומדעים.
- סל תרבות - הגנים רואים את החשיבות בחשיפת הילדים לעולם הקסום של חוויית הצפייה המודרכת, ומפגש עם שחקנים, נגנים ורקדנים בתוך הגן באינטימיות המתאימה לגילם. הילדים נחשפים למגוון תחומי האומנות כמו מחול, מוזיקה, ספרות ואומנות פלסטית.
ייחודיות בגנים:
פיתוח תחום הגיל הרך בתכנית האסטרטגית של דרום השרון כוללת בחובה פיתוח תכניות ייחודיות מבוססות תשוקה של הצוות החינוכי בשילוב תכנון ועיצוב מחדש של מבני הגנים ומתחמים בזיקה לסיפור החינוכי הגני והקהילתי. הייחודיות באה לידי ביטוי בעשייה החינוכית בגן עם קשר לקהילה.
ישנם גנים ששמו דגש על למידה חוץ גנית, חלקם התמקדו בתחום התנועה והוויסות החושי, ואחרים בתחומי האומנויות והמייקריות. תהליך העיצוב הפדגוגי תרם לפעילות החינוכית בפועל, הצוותים מקבלים הדרכה בנושאים השונים ומקדמים את תחומי העניין של הילדים.
למידה חוץ גנית
- המועצה התברכה במרחבים פתוחים, שטחים חקלאיים ואפשרויות מגוונות לחיבור לטבע. השהייה במרחבים טבעיים מזמנת ומעודדת התנסויות מגוונות ומשכללת מיומנויות בתחומי ההתפתחות השונים. האתגר הינו ליצור מרכיבים טבעיים כחלק מעיצוב הגן, לאפשר יציאה לטבע מחוץ לגן ולזמן התנסויות מגוונות לילדים.
גני הילדים בדרום השרון מובילים דרך למידה ייחודית המשלבת למידה ופעילות חוץ גנית חווייתית ומשמעותית במרחבים הטבעיים הסמוכים לגני הילדים. צוותי החינוך לומדים את העקרונות לניהול מקיים של גני הילדים ולחיסכון במשאבים, ומלמדים עקרונות אלו גם את הילדים באמצעות חיבור לטבע, פליאה, פיתוח חצר הגן ועידוד השהות בחוץ.
התכנית מלווה ע"י מדור הקיימות במועצה ובשיתוף פעולה עם מרכז אדם-אדמה (החווה החקלאית) והיחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון. - פרוייקט "גינה מקיימת" - כל גן מקים פינה שמהווה אזור "טבע קטן" - מרחב המאפשר לילדים התבוננות ופליאה. ב'גינה המקיימת' הילדים מתנסים בגידול ירקות חורף וקיץ, חקר מגוון המינים, היכרות עם פרחים וצמחי תבלין, והנאה מהעבודה באדמה ומהשהייה בחוץ. בזכות הפעילות הילדים מפתחים יצירתיות, סקרנות, תחושת עצמאות ומסוגלות. התכנית כוללת 10 מפגשים המלווים ע"י מומחית בתחום הקיימות. השנה הוספנו לגינה המקיימת מערכת הידרופונית אשר באמצעותה הילדים לומדים על שיטת גידול ללא אדמה, אלא, על בסיס מים ודשן נוזלי.
- חווה חקלאית – לראשונה בשנה"ל תשפ"ג ביקרו בחווה החקלאית כ-22 גנים בתכנית "טעימה בחווה". מטרת התוכנית היא לחשוף ולחבר את ילדי הגנים לפעילות הענפה המתקיימת בחווה ולייחודיות המועצה. כל זאת, לצד פעילות בסביבה בטוחה והתנסות בלמידה ושהייה חוץ גנית.
בשנה"ל תשפ"ה תורחב הפעילות ותכלול 2-3 ביקורים לאורך השנה שיעסקו בנושאים שונים הקשורים למעגל השנה.
מערך תמיכה רב מקצועי בגנים:
על מנת לתת ליווי, תמיכה, ייעוץ, הכוונה והדרכה לכל גן וגן, מתקיים שיתוף פעולה הדוק בין מספר גורמים וביניהם: פיקוח משרד החינוך וצוות יועציו, השירות הפסיכולוגי, המתי"א, ומחלקות ואגפים נוספים במועצה. המטרה הינה משותפת - קידום גני הילדים בתחומים השונים הכוללים: אקלים חינוכי, למידה, שינוי פני הגן, קהילתיות ועוד.
מערך התמיכה הרב מקצועי נפגש בפורומים שונים כמו: ועדות היגוי גני ילדים/הגיל הרך, במצבים בהם עלה הצורך בהתערבות נקודתית של אנשי מקצוע בגן מסוים, ועדות שונות אשר דנות בזכאות לסל תמיכות.