חוזרים ללימודים במסגרות החינוך המיוחד (22.04.20)
הורים יקרים,
להלן תשובות משרד החינוך לשאלות הורים בנוגע לחזרה הדרגתית למסגרות החינוך של תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים:
לכל תלמיד, תתוכנן מערכת אישית של עד שלוש פעמים בשבוע. כל מפגש ימשך עד שלוש שעות. המפגש הלימודי והטיפולי של התלמידים יתקיים בימים קבועים במערכת קבועה, ויתכן גם במשמרות. הטיפולים הניתנים על ידי עובדי הוראה ממקצועות הבריאות ומטפלים באומנות יתקיימו בכפוף להנחיות משרד הבריאות, לדוגמה: יתקיימו גם שיעורים פרונטליים עם מחנכת הכיתה או עם עובד הוראה אחר, וככל שניתן גם עם הצוות שעובד עם התלמיד בשגרה, בהתאם לצרכיו ולתפקודו בהיבטים לימודים, חינוכיים, רגשיים וחברתיים. יגובש הרכב של 3-2 תלמידים, להם יתוכנן מפגש לימודי וטיפולי עם עד 2 אנשי צוות. לפחות אחד מאנשי הצוות יהיה עובד הוראה (מורה/גננת/עובד הוראה ממקצועות הבריאות). כן, גם תלמידים המתגוררים במסגרת חוץ ביתית חוזרים ללימודים באופן מבוקר ובהתאם למערכת שתגובש בעבורם. שאלות כלליות
כמה ימים ושעות ילמדו בכל אחת ממסגרות החינוך המיוחד?
איך יעבוד נושא הטיפולים הפרא-רפואיים? אם יהיו טיפולים? איך שומרים על בטיחות ובריאות?
האם יהיו גם שיעורים פרונטליים, או רק טיפולים פרא-רפואיים?
מה זה אומר שני אנשי צוות לכל 3-2 ילדים? האם מורה/גננת וסייעת או שגם שתי סייעות זה בסדר?
מה עם תלמידים שנמצאים בדיור חוץ ביתי או בהוסטלים ולומדים בחינוך המיוחד? גם הם חוזרים ללמוד?
המשלבות האישיות/הסייעות אמורות לחזור לעבודה בהנחיית השלטון המקומי משרד החינוך ממשיך להעביר את התשלום לרשויות ולבעלויות כבשגרה. האם באופן פרטני עם המשלבת? האם בקבוצות של עד 3 ילדים יחד עם מורה שילוב? מהי בדיוק מתכונת הלמידה ומי יעביר את הלמידה? בכל מפגש ישתתפו עד שלושה תלמידים, ועד שני אנשי צוות, באופן מותאם לתפקודם ולצרכיהם של התלמידים. ככל שניתן עם עובדי הוראה אשר עובדים עם התלמיד או התלמידים בשגרה, ובהתאם לתוכנית האישית של התלמיד. הרכב התלמידים יהיה קבוע וכן הרכב הצוות. ניתן גם לאפשר לסייעת האישית מפגש פרטני עם התלמיד. לתלמידים עם זכאות לסל אישי וגם לתלמידים הלומדים בכיתות חינוך מיוחד יתקיימו מפגשים עד שלוש פעמים בשבוע. לתלמידים בשילוב ניתן לעבות את מספר המפגשים עם הסייעת האישית, ככל האפשר. אחריות ומדיניות הכניסה של הסייעות/משלבות לבתי התלמידים היא בידי הרשות המקומית.שילוב
האם המשלבות האישיות חוזרות לפעילות יחד עם התלמידים המשולבים?
האם המשלבות יקבלו את שכרן המקובל בשגרה מהרשויות המקומיות?
איך תתבצע בפועל הלמידה של התלמידים המשולבים?
האם גם התלמידים המשולבים והכיתות הקטנות ילמדו שלוש פעמים בשבוע?
האם הורה שלא מעוניין לשלוח את ילדו המשולב למסגרת (שלפי העדכון של משרד החינוך, תיבחר על ידי הרשות המקומית) יוכל להביא את המשלבת לביתו כדי שתסייע לילד בלמידה מרחוק יחד עם הכיתה הרגילה שלו?
הרשויות המקומיות/בעלויות נערכות בהקפדה יתרה לניקוי וחיטוי מוסדות החינוך טרם ההפעלה. כמו כן במהלך היום בין החלפת הקבוצות ובאופן שוטף בחדרי השירותים, בסיום כל יום פעילות ובכפוף לכל התנאים הנדרשים ולהנחיות משרד הבריאות. על פי צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית הוראות שונות) הוראת שעה, תיקון מס' 13: במרחב הציבורי ובכיתות הלימוד יש לשמור, ככל האפשר על ריחוק פיזי של שני מטר בין אדם לאדם. במידת הצורך צוותי החינוך יקדישו את מפגשי הלמידה גם להבנה ולתרגול של הדרישות העדכניות באופן מותאם לתפקוד התלמידים, וכן בהתייחס לחשיבות שמירת המרחק. אנו נערכים לעבודת הצוותים אשר עובדים בשגרה ככל שניתן. במידת הצורך ישובצו עובדים אחרים באופן מותאם ככל שניתן. הפעילות במוסד חינוכי תתקיים בכפוף להתניות הסגר היישובי, אם קיימות, ועל פי הנחיות משרד הבריאות.בטיחות
מהם האמצעים להגן על ילדי החינוך המיוחד והצוותים מפני קורונה?
האם הגנים ובתי הספר יעברו חיטוי? כמה פעמים ביום?
מה עושים עם ילדים שמתקשים לשים מסיכה על הפנים?
מה לגבי מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם? זה הרי מורכב במיוחד אצל ילדים עם מוגבלות.
מה עושים אם מורה או גננת קבועים לא מגיעים? האם מותר לאיש צוות אחר להחליף או שהלימודים יבוטלו?
מה לגבי לימודים ביישובים אדומים? למשל אלעד או בני ברק?
(גנים ובתי ספר של החינוך המיוחד, כיתות קטנות ושילוב)? באחריות ההורים להביא את ילדם למוסד החינוכי ולאסוף אותו בסוף יום הלימודים. במקרים שבהם זכאי התלמיד להסעה בשגרה ואין להורים יכולת להביא את ילדם, יינתן מענה על ידי הרשות המקומית שבה הוא מתגורר. ההסעה תבוצע בכפוף להנחיות ולכללים, לדוגמה:מערך ההסעות
איך יתנהל מערך ההסעות לתלמידי החינוך המיוחד בכל המסגרות
אני לא יכולה לשלוח אותם ללמידה, מה יהיו זכויותיהם כשייאלצו להישאר בבית? האם משלבת תוכל להגיע לביתנו לסייע בלמידה מרחוק? האם כשחבריהם יחזרו לכיתה הם יוכלו להמשיך בלמידה מרחוק בשל מצבם? האם יהיה איזשהו פתרון יחידני (בבית או במקום אחר) לצורך שלהם בטיפולים? הלמידה מרחוק תמשיך לפעול בכלל המערכת. הגעת הסייעת או המשלבת לבית התלמיד תיבחן עם הרשות המקומית. במקרים חריגים, במידת האפשר הצוות החינוכי בהסכמה ובתיאום עם ההורים יוכל לקיים מפגש בבית התלמיד בכפוף לנוהל - קיום מפגש חינוכי לימודי וטיפולי בבית התלמיד. יש להפנות את הבקשה לממונה הישיר ברשות המקומית. הם הכיתה היחידה בכל בית הספר וגם משתלבים במקצועות רבים בשכבה, אבל כל המורים בתיכון מלמדים בזום מהבית. תלמיד בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל, המשתלב במקצועות רבים בשכבה, יוכל להמשיך את הלימודים המקוונים מהבית עם חבריו לשכבה ובנוסף יוכל להגיע להמשך לימודים עם בני כיתתו במוקד שייקבע. מערכת השעות השבועית האישית תגובש בשיתוף התלמיד או ההורים. תלמיד בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל, המשתלב במקצועות רבים בשכבה, יוכל להמשיך את הלימודים המקוונים מהבית עם חבריו לשכבה ובנוסף יוכל להגיע להמשך לימודים עם בני כיתתו במוקד שייקבע. מערכת השעות השבועית האישית תגובש בשיתוף התלמיד או ההורים. תלמידים שמקבלים שירות בשגרת הלימודים מ"ביקור רופא", בשלב זה יקבלו את המענה בביתם ככל הניתן. במקרים חריגים, תלמידים עם מערכת חיסונית ירודה, מחלות נלוות, תלמידים מונשמים, כשל נשימתי, או כל מחלה מגבירת סיכון להידבקות ולהיפגעות, ימשיכו לקבל מענה בביתם במידת האפשר. הטיפולים הפרא-רפואיים נכללים במתן המענה לתלמידים המשולבים, ככל הניתן תכלול המערכת האישית של התלמיד גם מענה טיפולי ע"י עובד הוראה ממקצועות הבריאות או מטפל באומנות. ניתן לאפשר גם לסייעת האישית מפגש פרטני עם התלמיד. גיבוש ותכנון המערכת האישית וכל בקשה של ההורים יש להפנות למנהל המוסד החינוכי ומחנכת הכיתה. העובדים ישובצו ככל שיינתן בהלימה להיקף משרתם בשגרה ובכפוף להנחיית הממונה ברשות המקומית. בעת חירום זו עולים קשיים שונים, לכן מומלץ לפנות למנהל המסגרת החינוכית או למפקח על המוסד החינוכי ולשתף אותם כדי למצוא מענה.שאלות פרטניות
הילדים שלי משולבים בחינוך רגיל, אך הם חולים במחלה שקורונה עלולה להביא לסיבוכים קשים וכשל נשימתי
אני סייעת בחינוך מיוחד וגם אמא לילדה אוטיסטית. איך אני אמורה לחזור לעבודה כשיש לי ילדים קטנים בבית ואין מי שישמור עליהם?
מה קורה עם תלמידי כיתה י' תקשורתית בתיכון?
איך ילד שלומד בכיתת תקשורת וגם משתלב בכיתה רגילה חלק מהזמן יעבוד עם הסידור החדש?
מה קורה עם ילדים שמקבלים טיפול רפואי במסגרת? ביקור רופא חוזרים להתנהלות רגילה?
האם יש ילדים שיוחלט לא להחזיר אותם? לדוגמה, אם חוץ מאוטיזם יש גם אפילפסיה?
האם אפשר להחזיר טיפולים פרא-רפואיים לילדים המשולבים?
האם אפשרי לתת לילד משולב לעשות עבודה פרטנית עם המשלבת במוסד החינוכי שתבחר הרשות, כלומר לא קבוצתי, רק פרטני?
סייעת שואלת: אני עובדת משרה מלאה בשילוב, כלומר כל ימות השבוע. איך אני אעבוד עכשיו? רק חצי מהשבוע?
מורה לחינוך מיוחד שואלת: מה לגבי מורות חינוך מיוחד שהבעלים שלהם עובדים חיוניים? מי ישמור על הילדים?