יורם פלג

מנהל מחלק תברואה ואיכות הסביבה

טל': 03-9000611 | פקס: 03-9000613 | Peleg@dsharon.org.il

 

מחלקת תברואה - איכות הסביבה

מחלקת תברואה - איכות הסביבה עוסקת בפעילות קבועה ויומיומית וכן בפעילויות תקופתיות ועונתיות. מערך פינוי האשפה מתבצע על ידי קבלן שזכה במכרז המועצה. מדובר בפינוי אשפה ביתית מלמעלה מ-5,000 עגלות אשפה בנפח 240 ליטר במושבים וביישובים הקהילתיים וכן פינוי אשפה ביתית מ-109מכולות בקיבוצים. 70 מכולות רגילות בנפח של עד 24 קוב משמשות לפינוי גזם.

הפסולת שאינה ביתית מפונות לתחנת מעבר בברקת לשם קיצוץ, מיון וגריסה. האשפה הביתית מופנית לתחנת מעבר בלוד, שם היא נדחסת ומועברת לאתר דודאים. פינוי האשפה מעסקים מתבצע על ידי העסק, ישירות מול קבלן מורשה.

 כמעט כל בתי הספר במועצה מקיימים תוכנית סביבתית בשיתוף היחידה האזורית לאיכות הסביבה: מנהיגות סביבתית בבתי ספר : תוכנית ייחודית בשיתוף "הרשת הירוקה" שמטרתה הקמת קבוצות מנהגות ירוקות בבתי הספר. מתקיים בבתי הספר: מתן, צופית, מעבר אפק , כצנלסון ויחדיו. בתמונה: תלמידי מנהיגות ירוקה בית חינוך צופית להורדת קובץ חינוך למעורבות ואקטיביזם סביבתי: לחצו כאן   תוכנית שימור מגוון המינים : מטרת התוכנית היא הכרת מגוון המינים בטבע הקיים בסביבת האדם. התוכנית מלווה ע"י אקולוגית מטעם היחידה האזורית לאיכות הסביבה . במהלך התוכנית לומדים התלמידים על האיומים הקיימים על שמירת מגוון המינים וגם יוצאים לשטח למחקר וחיפוש מהנה ומלהיב. התלמידים חמושים במצלמות , זכוכיות מגדלות, רשתות פרפרים מחפשים , מתעדים , מזהים ומפיקים את מגדיר מגוון המינים שלהם. לפרטים נוספים: לחצו כאן להורדת מצגת שימור מגוון מינים של תלמידי בית חינוך מתן: לחצו כאן בתי ספר ירוקים במועצה: שני בתי ספר בתהליך הסמכה לבתי ספר ירוקים : בית חינוך מתן במתן ובית ספר מעבר אפק בקיבוץ עינת. במסגרת הסמכתם לבתי ספר ירוקים כל אחד מבתי הספר כתב תוכניות סביבתיות ייחודיות, מאמץ נהלים שמטרתם חיסכון במשאבי טבע (חשמל, מים, פסולת), מקיים פרויקט קהילתי ומפעיל קבוצת מנהיגות סביבתית. בית חינוך ירקון: מקיים מגוון פעילויות המקדמות את איכות הסביבה ומחנכות לערכי קיימות. גולת הכותרת היא תוכנית "נופר"- זהות מקום, תוכנית חינוכית ייחודית אשר חושפת את תלמידי בית חינוך "ירקון" למתרחש בסביבתם הקרובה בבית ובבית הספר. התוכנית הייחודית נלמדת במסגרת החינוך הפורמאלי והלא פורמאלי - הן בכיתה והן בסביבה הרלוונטית.תוך כדי ביצוע ניסויים, מעקב וחקר השינויים המתרחשים בסביבת הנחל. כמו כן התלמידים מבצעים פעילות סביבתית אקטיביסטית ומתמודדים עם דילמות ערכיות הקשורות לקשר אדם-סביבה. ההנהגה הירוקה של בית הספר הקימה חדר בנושא סביבה ירוקה, מקדמת מיחזור נייר ובקבוקים, הקימה גינה אקולוגית, פועלת לחיסכון במשאבי הסביבה והייתה שותפה ליוזמה לאנרגיה סולרית על גג בית הספר. מצגת על התוכנית: לחצו כאן    
המדריך נכתב ע"י פעילי קורס מובילות ירוקה ומתוך נסיונם בהקמה ותפעול מרכזי המיחזור ביישובם. מטרת המדריך לעודד את וועדי היישובים להקים מרכזי מיחזור ולפתחם בשיתוף המועצה. המדריך מספק מידע כיצד להקים מרכז מיחזור, מה ניתן למחזר, מהן התשתיות הדרושות ועוד. המדריך המלצות לקידום הנושא במועצה וקורא לבניית שיתופי פעולה בין המועצה והיישובים ובינם לבין עצמם כדי לשפר את איסוף ופינוי הפסולת למיחזור ולהפחית את הפסולת המועברת מהמועצה להטמנה.     להורדת המדריך: לחצו כאן  
פרויקט הפרדת אשפה בדרום השרון יוצא לדרך ! במסגרת הפעילות לקידום איכות הסביבה, לקחה על עצמה המועצה האזורית את האחריות על ניהול מהלך של  הפרדת האשפה הביתית לשני זרמים: אשפה רטובה (שאריות מזון ופסולת אורגנית) ואשפה יבשה (שאר הפסולת, שאינה למיחזור).
מהיום, מפרידים אשפה! במסגרת הפעילות לקידום איכות הסביבה, לקחה על עצמה המועצה האיזורית דרום השרון את האחריות על ניהול מהלך של הפרדת האשפה הביתית לשני זרמים: אשפה רטובה - פסולת אורגנית ושאריות מזון אשפה יבשה - כל שאר הפסולת (למעט פסולת נייר ואריזות פלסטיק, אותה ממשיכים להעביר למרכזי המיחזור ביישובים). בקנה מידה רחב יותר, אשר יקטין משמעותית את נפח האשפה המזהמת, וישפיע ישירות על איכות החיים שלנו ושל הדורות הבאים    מה הרעיון שמאחורי פרוייקט ההפרדה? למה הכוונה בשני זרמים? מה קרה עם האשפה הביתית עד היום? בעצם, מה הבעיה עם הטמנת פסולת? אז תכלס, מה השינוי הגדול שהולך לקרות? האם יש סיבה לחשוש כי האשפה הרטובה תסריח ותנזול בבית בעקבות ההפרדה? מה עושים עם אשפה שלא ניתנת להפרדה? אוקיי, השתכנעתי... אז איך זה הולך לקרות בפועל? איך נערכת המועצה למהלך? האם פינוי האשפה יימשך כרגיל? האם יש פיקוח על התהליך? למי פונים במקרה של בעיה או שאלה? האם ההפרדה היא חובה? אז יאללה, מתי מתחילים?   מה הרעיון שמאחורי פרוייקט ההפרדה? כאשר אנו מפרידים בין פסולת רטובה ויבשה, ניתן למחזר כל אחת מהן בצורה מלאה וטובה יותר. הרעיון הוא להתחיל את תהליך הפרדת האשפה כבר בבתים, וע"י כך לייעל את הטיפול באשפה הביתית ואת הפיכתה למשאב מועיל במקום למטרד מזיק.   למה הכוונה בשני זרמים? האשפה מופרדת לשני סוגים, שכל אחד מהם מטופל לאחר מכן בצורה אחרת: זרם "רטוב": אשפה אורגנית - שאריות מזון, נייר טואלט, מוצרים מהחי והצומח - לרשימה המלאה לחצו כאן זרם זה יועבר למרכזי קומפוסטיזציה בהם האשפה הופכת לדשן לחקלאות או לגז טבעי. זרם "יבש": אשפה לא אורגנית - אריזות, מוצרים חד פעמיים, ניילונים, וכל פסולת שאיננה מתאימה למיכלי המיחזור במרכזי היישובים - לרשימה המלאה לחצו כאן. זרם זה יועבר להטמנה.     מה קרה עם האשפה הביתית עד היום? עד היום הפסולת נאספה כפסולת מעורבת מהבתים לתחנת מעבר, בה היא התמיינה – חלק קטן שניתן…
עמוד 44 מתוך 45